6 sposobów na zwiększenie bezpieczeństwa biznesu w czasie kryzysu

Kryzys, to bez wątpienia czas nowych zagrożeń dla biznesu. To okres, kiedy jako przedsiębiorca, chcąc chronić swoją firmę, powinieneś podejmować bardziej zdecydowane niż zwykłe, środki ostrożności.

Co możesz zrobić aby zabezpieczyć się przed skutkami kryzysu, które mogą doprowadzić Twój biznes do bankructwa?

W niniejszym artykule przedstawiamy zagrożenia oraz podpowiadamy jak możesz im zapobiec.

Nieuczciwi kontrahenci

Walka z kryzysem bardzo często wiąże się z koniecznością zawierania nowych kontraktów. Firmy zmuszone są nawiązać współpracę z nieznanymi kontrahentami, nierzadko online. Od powodzenia tej współpracy zależy czy przedsiębiorstwo przetrwa czy nie. 

Każdy kryzys uderzający w gospodarkę, a już szczególnie tak poważny jak ten, którego właśnie doświadczamy, sprzyja znacznemu wzrostowi przestępczości, w tym uaktywnieniu się oszustów. I tak kontrahent, który miał zapewnić utrzymanie się danego przedsiębiorstwa na rynku, może doprowadzić do jego upadku (bo jest teraz niewypłacalny, albo w zasadzie nigdy nie był).

W kryzysie, decyzje o podjęciu współpracy z nowymi podmiotami, często trzeba podejmować z dnia na dzień, jednak jeśli dla firmy stawką jest “być” albo “nie być”, lepiej nieco opóźnić podpisanie umowy, niż narazić się na ogromne straty.

1. Jeśli stoisz w obliczu podjęcia ważnej decyzji zawarcia kontraktu z nieznanym kontrahentem, dołóż wszelkich starań, aby możliwie dokładnie zweryfikować jego wiarygodność. 

Złodzieje

Kryzys wielu przedsiębiorców zmusił do częściowego lub nawet całkowitego zawieszenia działalności. Pracownicy zostali wysłani do domów. Biura, magazyny czy hale produkcyjne stoją wyludnione. 

Stacjonarne działania w firmie co prawda zostały zawieszone, ale na miejscu pozostał cały majątek przedsiębiorstwa, a także to, co w nim często najcenniejsze czyli technologie, kontakty handlowe i inna, cenna wiedza.

Tak pozostawione obiekty firmowe mogą stać się łatwym łupem dla przestępców, a konkretnie dla złodziei. 

W tym szczególnym czasie, warto zadbać więc o bezpieczeństwo zarówno w zakresie ochrony mienia jak i informacji. Całodobowa ochrona obiektów czy sprawnie działający system monitoringu będą w tym okresie dobrą inwestycją.

2. Jeśli czasowo zawiesiłeś działalność swojej firmy albo większość Twojej kadry pracuje teraz zdalnie, pamiętaj aby dobrze zabezpieczyć majątek Twojego przedsiębiorstwa. 

Przedsiębiorstwa, które zrujnują Twój biznes

Są firmy, które na czas kryzysu przygotowały się lepiej od innych. Zachowana poduszka finansowa pozwoli im nie tylko przetrwać, ale również skorzystać z okazji na przejęcie, niższym kosztem, innych przedsiębiorstw. 

Wcielenie w struktury firmy nowych podmiotów, może być bardzo dobrym narzędziem do wzmocnienia pozycji rynkowej organizacji, a tym samym pomnożenia jej kapitału. Jednak źle podjęta decyzja biznesowa w tym zakresie, może też przynieść odwrotne rezultaty. Przedsiębiorstwo zamiast się wzbogacić, odnotuje dotkliwe straty.

Firm na skraju bankructwa, chętnych odsprzedać swój dorobek, będzie z całą pewnością sporo (brzmi dość brutalnie, ale to niestety prawda). Przed podjęciem decyzji o przejęciu, warto dokładnie sprawdzić firmę, którą chcemy zakupić, m.in. zweryfikować jej faktyczny stan zadłużenia, powiązania kapitałowe, czy też sprawdzić i przeanalizować jak firma radziła sobie w czasach przed kryzysem (czy kryzys nie jest tylko dobrą okazją do sprzedaży i tak nierentownego biznesu).

3. Jeśli zdecydowałeś się na zakup przedsiębiorstwa, które nie poradziło sobie ze skutkami kryzysu, sprawdź czy transakcja na jaką się zdecydujesz na pewno będzie korzystna finansowo dla Twojej firmy. 

Nieuczciwi kupcy

Są też sytuacje odwrotne niż ta opisywana przed chwilą. 

Dla wielu, sprzedaż firmy, to w okolicznościach kryzysu jedyna szansa na ochronę chociażby części kapitału. Z całą pewnością nie jest to łatwa decyzja i zdecydowanie nie powinna zostać podjęta pod wpływem impulsu. 

Jednak kiedy każdy kolejny dzień generuje potężne straty, wybawieniem może jawić się każdy, kto zdecyduje się firmę jak najszybciej odkupić. Taka presja może spowodować, że wielu przedsiębiorców padnie ofiarą oszustów, którzy wykorzystując ich trudną sytuację, zaproponują ofertę kupna, z której kolejno nie będą mogli (albo nawet nie będą mieli zamiaru) się wywiązać. Ostatecznie przedsiębiorca zostanie bez firmy i bez pieniędzy.

W wielu przypadkach dochód ze sprzedaży firmy będzie dla przedsiębiorcy jedynym kapitałem, który pozwoli przetrwać kryzys. W takim wypadku nie można pozwolić sobie na zwiększenie ryzyka podjęcia niewłaściwej decyzji. 

4. Jeśli podjąłeś decyzję o sprzedaży swojego biznesu, odpowiednio zweryfikuj czy przedstawiona Ci oferta jest dla Ciebie bezpieczna i nie stanowi np. próby wyłudzenia.

Wrogie przejęcie

Nikt już nie dyskutuje z faktem, że kryzys z jakim mamy dziś do czynienia wpędzi wiele firm, także tych, które doskonale sobie radziły, w spore kłopoty finansowe. To niestety okazja, którą często będzie próbowała wykorzystać konkurencja, aby przejąć kontrolę nad osłabioną przez trudną sytuację rynkową firmą, np. poprzez objęcie jej większościowych udziałów.

Aby nie stracić kontroli nad firmą, zarząd spółki musi mieć szczegółowe informacje na temat potencjalnego zagrożenia. Tylko wtedy może skutecznie bronić swoich interesów. Poznanie słabych i mocnych stron konkurencji pozwoli nie tylko chronić kapitał w chwili obecnej, ale również lepiej przygotować się na tego typu zagrożenia w przyszłości. Pomoże to także w podjęciu strategicznych decyzji dotyczących sposobów na skuteczną obronę.  

5. Jeśli widzisz lub przewidujesz możliwość ataku mającego na celu tzw. wrogie przejęcie, bądź o krok przed konkurencją, przygotuj się, zdobądź odpowiednie informacje, które pozwolą utrzymać Ci pełną kontrolę nad Twoją firmą.

Brak odpowiednich procedur bezpieczeństwa

Nowa sytuacja wymaga od przedsiębiorców nowych środków ostrożności. W czasach kryzysu firmy w szczególny sposób narażone są na działania oszustów, naciągaczy czy złodziei. Jednak również sami pracownicy w takiej sytuacji łatwiej mogą ulec pokusie szybkiego, niekoniecznie zgodnego z prawem, zarobku. I nie chodzi tu tylko o kradzieże pracownicze, ale np. przyjmowanie korzyści majątkowych w zamian za ujawnienie firmowych tajemnic (technologii, rozwiązań organizacyjnych czy baz kontrahentów).

Warto w takiej sytuacji zastanowić się nad wprowadzeniem dodatkowych procedur bezpieczeństwa, które zmniejszą ryzyko wspomnianych zagrożeń.

Zadaj sobie kilka pytań:

Czy jesteś przygotowany na działania nieuczciwej konkurencji, która jest np. gotowa wprowadzić do Twojej firmy “swojego człowieka”?

Jesteś pewien, że wskazany Twojej firmie przez agencję HR kandydat na kluczowe stanowisko nie jest takim człowiekiem?

Czy Twoi pracownicy wiedzą jakie środki ostrożności zachować aby nie narażać firmy na niepotrzebne ryzyko i straty?

6. Jeśli chcesz dobrze przygotować się do sytuacji wywołanej skutkami kryzysu zastanów się jakie procedury warto zoptymalizować w tym trudnym czasie. Jeśli takie procedury jeszcze u Ciebie nie funkcjonują, opracuj i wprowadź procesy, które pozwolą zwiększyć bezpieczeństwo Twojej firmy w czasach kryzysu.

Niniejszy artykuł zaledwie sygnalizuje pewne zagadnienia. Jeśli któryś z poruszanych tu tematów szczególnie Cię interesuje i chciałbyś dowiedzieć się czegoś więcej, skontaktuj się z nami, chętnie odpowiemy na nurtujące Cię pytania.

Jeden komentarz

  1. Pingback: Co po pandemii? (covid-19) | ABD - Agencja Bezpieczeństwa i Detektywistyki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *