Home office w dobie koronawirusa vs cyberbezpieczeństwo

#ZostanWdomu

#ZostanWdomu to apel, który od kilku dni dociera do nas zewsząd, niesiony na fali komunikatów płynących za pomocą wszystkich medialnych środków przekazu.

Praca zdalna

Nowa rzeczywistość wymaga zastosowania nowych środków.I tak masowo reorganizujemy swoje działania przesiadając się na tryb online.

Dotyczy to również biznesu. Kto może pracuje zdalnie. W dobie walki z pandemią COVID-19, to niezwykle ważny środek zachowawczy, który pomimo konieczności ograniczenia kontaktów bezpośrednich, pozwala utrzymać ciągłość procesów biznesowych.

Budujący jest fakt, że dzięki dostępnym technologiom tak szybko i sprawnie potrafimy dostosować model swojego działania zawodowego do potrzeb sytuacji, z którą przyszło nam się mierzyć.

Home office a bezpieczeństwo

Jednak nowa sytuacja, to również nowe zagrożenia dla biznesu. Praca zdalna to nie jest nowość jako taka, dla wielu to chleb powszedni, jednak zdecydowanym novum jest skala występowania tego zjawiska. W związku z tym, w tym okresie szczególnie powinniśmy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo pracy zdalnej. 

Jako przedsiębiorca, który decyduje się na reorganizację trybu pracy swojej firmy w dobie kryzysu, powinieneś zastanowić się, czy sposób w jaki to wprowadzasz, jest w pełni bezpieczny.

Oczywiście czasu jest bardzo mało. Sytuacja jest dynamiczna, więc trzeba też szybko reagować.

Na co więc powinniśmy zwrócić uwagę aby nie doszło do wycieku wrażliwych danych czy zatrzymania działania systemów?

Komunikacja przede wszystkim

Bardzo ważna jest w tej sytuacji dobra, transparentna komunikacja z pracownikami. Warto przypomnieć, bądź w pewnych przypadkach nakreślić pracownikom zasady pracy zdalnej. Niektóre z nich będą brzmieć banalnie, jednak mimo wszystko warto to zrobić, aby nie narażać się na niepotrzebne straty w dobie kryzysu. Dobrze poinformowany pracownik będzie w stanie zdecydowanie łatwiej odnaleźć się w nowej rzeczywistości, przez co zmniejszy się ryzyko popełnienia błędów, które mogą być kosztowne.

Jeśli w Twojej firmie nigdy wcześniej zjawisko pracy zdalnej nie występowało w takiej skali jak obecnie, warto ustalić i przedyskutować z pracownikami model w jakim w tej chwili będziecie wspólnie, zdalnie funkcjonować. Dezorientacja powoduje niepewność, niepewność brak motywacji i większe ryzyko zaniedbań i popełniania błędów.

Ważne jest również, aby poinformować pracowników, że w obecnej sytuacji, powinni bezzwłocznie komunikować (np. działowi IT) wszelkie podejrzane wydarzenia, związane z działaniem sprzętu i oprogramowania, na których pracują.

Praca zdalna – kilka sugestii odnośnie zachowania odpowiednich środków ostrożności:

  1. pracujemy na komputerach/telefonach służbowych,
  2. stosujemy przyjętą politykę haseł do zdalnego dostępu,w tym dwuskładnikowego uwierzytelnienia, w uzasadnionych przypadkach,
  3. używamy VPN (Virtual Private Network), upewniając się czy jest odpowiednio skonfigurowana,
  4. nie przesyłamy ważnych dla firmy danych za pomocą komunikatorów i mediów społecznościowych,
  5. szyfrujemy materiały zawierające ważne dane biznesowe,
  6. upewniamy się, że zainstalowany na sprzęcie służbowym system antywirusowy jest zaktualizowany i działa poprawnie,
  7. na bieżąco monitorujemy ruch sieciowy z punktów zdalnych, logi, punkty dostępowe – przede wszystkim pod kątem kopiowania dużej ilości danych, lokalizacji, obecności szkodliwego oprogramowania, które może usiłować zainfekować komputer lub urządzenie mobilne.

Alerty dotyczące koronawirusa – nowa pożywka dla cyberprzestępców

Aby skutecznie chronić nasze dane w obecnej sytuacji musimy być szczególnie ostrożni. Zewsząd docierają do nas różnorodne informacje, alerty związane z koronawirusem – uważajmy na nie. 

Poniżej dwie proste zasady, które obowiązują zawsze, ale na które w obecnej sytuacji szczególnie powinniśmy zwrócić uwagę:

  1. nie klikamy nieznanych linków (zarówno tych z sms-ów, maili czy przesłanych za pośrednictwem innych komunikatorów/mediów społecznościowych),
  2. nie otwieramy nieznanych załączników.

Cyberprzestępcy żerujący na obecnej sytuacji, dołożą wszelkich starań, aby wysyłane do nas wiadomości wyglądały na bardzo wiarygodne. Ważne żeby nie stracić czujności, a informacje na temat bieżących wydarzeń pozyskiwać tylko ze sprawdzonych źródeł.

Podsumowując. Sytuacja jest nowa, niecodzienna. Wymaga niecodziennych środków. Dość dynamiczną transformację komunikacji z offline na online w biznesie obserwowaliśmy już na przestrzeni ostatnich lat, jednak przeskoku na taką skalę jak teraz nikt się nie spodziewał. 

Zachowajmy ostrożność i zwróćmy uwagę na bezpieczeństwo, które jest teraz tak ważne we wszystkich sferach naszego funkcjonowania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *